Oto jedno z ćwiczeń, na które ostatnio wpadłem, bawiąc się w gabinecie z dzieckiem kartami emocji
„Która Kapibara pasuje do tej sytuacji?”
Rozwijanie świadomości emocji i potrzeb dziecka.
Uczenie, że jedno wydarzenie może wywoływać różne emocje (ACT: defuzja poznawcza i akceptacja różnych perspektyw).
Nauka, że nie ma jednej „słusznej” reakcji – emocje nie są złe, są informacją.
Rozłóż wszystkie karty Kapibary na stole (awers do góry – obrazki).
Dorosły (lub dziecko) losuje albo wymyśla krótkie wydarzenie. Może być realistyczne, zabawne lub abstrakcyjne.
Gracze wybierają kartę Kapibary, która ich zdaniem najlepiej pasuje do tego wydarzenia.
Każdy uzasadnia swój wybór – dlaczego właśnie ta emocja?
Rozmawiamy o tym, że różne emocje są możliwe w tej samej sytuacji.
Opcjonalnie: na końcu można zapytać „A jak Kapi może wyrazić tę emocję?” lub „Jak może żyć z tą emocją?” (ACT).
Adaś zepsuł mi kredkę → można wybrać Złościbarę („jestem wkurzony”), Smuciarę („szkoda, że nie mam już mojej kredki”), albo nawet Radobarę („Adaś pożyczy mi swoją, fajnie”).
Nauczyciel wywołał mnie do odpowiedzi → Lękobara („boję się, że się pomylę”), Zaskoczbara („nie spodziewałem się”), Motywaciara („mam okazję coś pokazać”).
Koleżanka zaprosiła mnie na urodziny → Wdzięczniara, Radobara, ale też Zazdrobara („a kogoś innego nie zaprosiła, czemu?”).
Upadłem i zdarłem kolano → Smuciara albo Fujkabara.
Dostałem prezent, o którym marzyłem → Radobara albo Wdzięczniara.
Ktoś mnie wyśmiał w klasie → Wstydziara, Pogardziara, Odrzutkobara.
Rodzinny: każdy członek rodziny wybiera kartę i mówi, jak on by się czuł w tej sytuacji – uczy perspektywy innych.
ACT-owy: po wyborze karty zadaj pytanie „Co ta emocja próbuje Ci powiedzieć?” albo „Co możesz zrobić, jeśli mimo tej emocji chcesz być blisko swoich wartości?”.
Kreatywny: dziecko może samo dorysować/napisać nowe wydarzenie na karteczce i dodać do talii.
„Czy zauważyłeś, że niektóre sytuacje mogą wywoływać różne emocje?”
„Która Kapibara dzisiaj była najbliżej Ciebie?”
„Czy są emocje, które trudno Ci było dopasować?”
💡 Dzięki tej grze dziecko:
– uczy się rozumienia, że emocje nie są zero-jedynkowe,
– rozwija elastyczność psychologiczną (kluczowa w ACT),
– zyskuje język do mówienia o sobie w bezpieczny sposób.
Strona www stworzona przez Patryk Biliński