Oto jedno z ćwiczeń, na które ostatnio wpadłem, bawiąc się w gabinecie z dzieckiem kartami emocji 

„Która Kapibara pasuje do tej sytuacji?”

 

 

Cel gry

 

  • Rozwijanie świadomości emocji i potrzeb dziecka.

  • Uczenie, że jedno wydarzenie może wywoływać różne emocje (ACT: defuzja poznawcza i akceptacja różnych perspektyw).

  • Nauka, że nie ma jednej „słusznej” reakcji – emocje nie są złe, są informacją.

 

 

Jak grać?

 

  • Rozłóż wszystkie karty Kapibary na stole (awers do góry – obrazki).

  • Dorosły (lub dziecko) losuje albo wymyśla krótkie wydarzenie. Może być realistyczne, zabawne lub abstrakcyjne.

  • Gracze wybierają kartę Kapibary, która ich zdaniem najlepiej pasuje do tego wydarzenia.

  • Każdy uzasadnia swój wybór – dlaczego właśnie ta emocja?

  • Rozmawiamy o tym, że różne emocje są możliwe w tej samej sytuacji.

  • Opcjonalnie: na końcu można zapytać „A jak Kapi może wyrazić tę emocję?” lub „Jak może żyć z tą emocją?” (ACT).

 

 

Przykłady wydarzeń

 

 

Niejednoznaczne (możliwość wielu emocji):

 

  • Adaś zepsuł mi kredkę → można wybrać Złościbarę („jestem wkurzony”), Smuciarę („szkoda, że nie mam już mojej kredki”), albo nawet Radobarę („Adaś pożyczy mi swoją, fajnie”).

  • Nauczyciel wywołał mnie do odpowiedzi → Lękobara („boję się, że się pomylę”), Zaskoczbara („nie spodziewałem się”), Motywaciara („mam okazję coś pokazać”).

  • Koleżanka zaprosiła mnie na urodziny → Wdzięczniara, Radobara, ale też Zazdrobara („a kogoś innego nie zaprosiła, czemu?”).

 

 

Jednoznaczne (bardziej oczywiste):

 

  • Upadłem i zdarłem kolano → Smuciara albo Fujkabara.

  • Dostałem prezent, o którym marzyłem → Radobara albo Wdzięczniara.

  • Ktoś mnie wyśmiał w klasie → Wstydziara, Pogardziara, Odrzutkobara.

 

 

Warianty gry

 

  • Rodzinny: każdy członek rodziny wybiera kartę i mówi, jak on by się czuł w tej sytuacji – uczy perspektywy innych.

  • ACT-owy: po wyborze karty zadaj pytanie „Co ta emocja próbuje Ci powiedzieć?” albo „Co możesz zrobić, jeśli mimo tej emocji chcesz być blisko swoich wartości?”.

  • Kreatywny: dziecko może samo dorysować/napisać nowe wydarzenie na karteczce i dodać do talii.

 

 

Refleksja na koniec

 

  • „Czy zauważyłeś, że niektóre sytuacje mogą wywoływać różne emocje?”

  • „Która Kapibara dzisiaj była najbliżej Ciebie?”

  • „Czy są emocje, które trudno Ci było dopasować?”

 

💡 Dzięki tej grze dziecko:

– uczy się rozumienia, że emocje nie są zero-jedynkowe,

– rozwija elastyczność psychologiczną (kluczowa w ACT),

– zyskuje język do mówienia o sobie w bezpieczny sposób.

Kliknij, aby przejść do instrukcji

Wesprzyj twórczość:

 

Kontakt

Menu

Tu mnie znajdziesz:

Strona www stworzona przez Patryk Biliński